Hogyan támogathatja az iskola-egészségügy a középiskolás fiatalokat az egészségük és jóllétük megőrzésében távoktatás idején?

A COVID19 járvány második hulláma során 2020.november 11-től a középiskolák digitális oktatásra tértek át. Az iskola-egészségügyi szolgálat a megváltozott körülmények között digitális oktatásban részesülő középiskolások esetében lehetősége van telemedicinális ellátást nyújtani.

A digitális oktatás a serdülők számára kihívást jelenthet, társaikkal kevesebbet tudnak találkozni, többet vannak a családtagjaikkal és megváltozik a megszokott napirendjük. A kamaszok abban az életszakaszban vannak, amikor nagy hangsúlyt fektetnek a szociális kapcsolatokba és a szüleiktől való leválásra. A serdülőkor két fejlesztési területe a szociális készségek, empátia, valamint az identitástudat fejlesztése. Mindkettő a társakkal való interakció révén történik. Néhány serdülő nehezen tudja megérteni, mit is jelent a világjárvány és hogyan befolyásolja a világukat. A digitális oktatás során néhányuknak nehézségeik lehetnek a tananyag elsajátításában, fokozódhat a lemorzsolódás veszélye.

Sokszor hiányosak a család információi a COVID19 fertőzés megelőzéséről, a családban előforduló betegség esetén a szükséges teendőkről, a karanténszabályokról. Előfordulhat, hogy a járványt elbagatellizálják, de az is, hogy túlzottan aggódnak a fertőzés miatt.

Az alacsonyabb jövedelmű családokban a stressz szintje magasabb, mert nagyobb mértékben érinti őket az élelmiszer bizonytalanság, a lakhatási instabilitás, a család jövedelmének elvesztése, valamint magasabb a betegség és a halálozás aránya. Előfordulhat, hogy nincs megfelelő informatikai ellátottságuk a digitális oktatáshoz. [1]

A családtagokkal töltött több idő erősítheti is az összetartozást, ugyanakkor fokozhatja is a konfliktusokat. Még nagyobb kockázatnak vannak kitéve azok a serdülők, akik olyan háztartásokban élnek, ahol bántalmazás, erőszak van, gyakoribb lehet a drogfogyasztás, nem kívánt terhesség. [2]

A krónikus betegséggel élők nehezebben juthatnak egészségügyi ellátáshoz, a megváltozott napirend is jelentős hatással lehet az egészségükre, mint pl. megváltozott táplálkozás, mozgási szokások.

Mit tehet az iskola-egészségügy a serdülők egészségének és jóllétének támogatására a digitális oktatás alatt?

Az iskola-egészségügyi ellátásra fordított időtől függően az iskolaorvosoknak és az iskolavédőnőknek különböző lehetőségeik lehetnek az ellátásra. Az alábbiakban összefoglaltuk a lehetséges támogatási formákat, ezekből a javaslatokból a szolgáltatók lehetőségeikhez mérten meríthetnek.

Figyelembe véve a telemedicinális ellátást szabályozó 157/2020. (IV. 29.) Korm. rendeletet középiskolások számára távoktatás idején az általános prevenció részeként az alábbi iskola-egészségügyi támogatásokat javasoljuk:

  • Juttassunk el a COVID-19 járvánnyal kapcsolatos tájékoztatókat a szülőkhöz, serdülőkhöz pedagógusokhoz:

[1]  THE IMPACT OF THE COVID-19 PANDEMIC ON ADOLESCENTS

Faculty experts from the Johns Hopkins Center for Adolescent Health discuss the challenges faced by adolescents during the coronavirus pandemic https://hub.jhu.edu/2020/05/11/covid-19-and-adolescents/

[2]  Adverse consequences of school closures https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/consequences

  • Szülőknek, gondviselőknek: COVID-19 döntési folyamat gyermekek esetén Készítette: Tordas D, Bogdányi K. MGYT
  • Karanténban a család. Készítette: Krászi É., Onozó B, Erlaky H, Sütő A. Biztos kezek Alapellátó Gyermekorvosok Tudományos Társasága
  • Ajánlhatunk megbízható információforrásokat, linkeket
  • Tájékoztató oldal a koronavírusról

https://koronavirus.gov.hu/

  • Nemzeti Népegészségügyi Központ- Koronavírus Tájékoztató, eljárásrend

https://www.nnk.gov.hu/index.php/koronavirus-tajekoztato/567-eljarasrend-a-2020-evben-azonositott-uj-koronavirussal-kapcsolatban

  • Adjunk praktikus tanácsokat a szülőknek arról, hogyan segítsék serdülő gyermekük mentális egészségét a járvány ideje alatt.
  • Kamaszokkal otthon- Tippek, hogy könnyen átvészeljék a járványveszély időszakát

Készítették: Erlaky H, Szalóczi B, Kutas K. http://gyermekorvostarsasag.hu/hirek.aspx?&nid=100043&cid=440

  • Tájékoztató kiadványok, videók, honlapok megosztásával segítsük a serdülőket az egészséges életmód fenntartásában és a mentális egészség megőrzésében.
  • Tini vagyok

http://www.tinivagyok.hu/temak/mainpage/0

  • Érzelmi egészség
  • Gondoskodás az érzelmi egészségedről

https://www.facebook.com/emotional_health/core_tips

  • Kábítószerhasználat kezelése

https://www.facebook.com/emotional_health/substance_use

  • Támogassuk a szülőket a felmerülő problémák megoldásában.
  • Érzelmi egészség
  • Vigyázz magadra szülőként!

https://www.facebook.com/emotional_health/parenting_covid

  • Hogyan birkózhatsz meg a pénzügyek miatti stresszel?

https://www.facebook.com/emotional_health/core_tips

https://www.facebook.com/coronavirus_info/tip_dvcsjfm

  • Informáljuk a szülőket, serdülőket a különböző problémák esetén igénybe vehető helyi ill. országos hatókörű konzultációs lehetőségek módjáról, mint pl. iskolaorvos, iskolavédőnő, iskolapszichológus, iskolai szociális segítő, gyermekjóléti szolgálat, szenvedélybeteg segítő szolgálat, krízisvonal, lelki telefonsegély szolgálat elérhetősége.
  • Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány – ingyenesen hívható

Lelkisegély- vonal: 116-111

Segélyvonal a bántalmazott és eltűnt gyermekekért: 116-000

https://interaktiv.kek-vonal.hu/index.php/hu/

  • Lelki Elsősegély Telefonszolgálat – ingyenesen hívható

0-24h hívható segélyszám, ha telefonálni szeretne: 116-123, 06 80 810-600

E-mail: sos116123@gmail.com

  • Különböző témákban egészségfejlesztési célú oktató anyagokat, kiadványokat juttathatunk el  elektronikusan a diákokhoz, szülőkhöz.
  • Osztályoknak, csoportoknak egészségnevelő foglalkozást, beszélgetéseket lehet tartani videokonferencia segítségével pl. Zoom használatával előre meghirdetett vagy megbeszélt időpontokban.

A célzott prevenció részeként az alábbi támogatásokat javasoljuk:

  • Vegyük fel a kapcsolatot a szomatomentális okból fokozott gondozást igénylő serdülőkkel és szüleikkel, mérjük fel a támogatási szükségleteiket, s nyújtsunk célzott segítséget.  Különösen a biztonságos családi körülmények, a megfelelő táplálkozás, rendszeres testmozgás, megfelelő gyógyszerszedés témáit járjuk körül.   Az egyes gondozási csoportok esetén gyűjtsünk internetes oktatóanyagokat, videókat és továbbítsuk a diákoknak.
  • Ajánljuk fel az egyéni telefonos vagy videotelefonos konzultáció lehetőségét.
  • A pszichoszociálisan, az életmód vagy magatartás miatt veszélyeztetett tanulókat fokozottan gondozzuk távkonzultációval, a szülőkkel, pedagógussal, szociális segítővel történő együttműködéssel, sz.e.éljünk a gyermekjóléti jelzés lehetőségével.
  • A járványveszély időszakában gyakoribbá válhatnak a mentális problémák, veszélyeztetettség gyanúja esetén javasolt az SDQ kérdőv, ill. depresszió gyanú esetén a rövidített depresszió kérdőív kitöltetése és kiértékelése, sz. e. szakemberhez irányítás.

A szülőkkel, serdülőkkel történő kapcsolatfelvétel módja:

Javasoljuk az osztályfőnökökkel történő konzultációt a szülőkkel, serdülőkkel történő már bevált elektronikus kapcsolattartási formákról: milyen felületeket, programokat használnak, ismernek, és érdemes ehhez igazodva megtalálni a kapcsolattartás optimális módját.

Az általános prevenció részeként összekészített dokumentumokat csoportoknak ill. több tanulónak is el lehet egyszerre küldeni, mivel nem tartalmaz személyes információt. Egy alkalommal csak egy-két dokumentumot küldjünk, ne árasszuk el őket információkkal, mert az megterhelő és nem érnénk célt vele.

Egyéni tanácsadás, gondozás esetén a személyes kapcsolatfelvétel javasolt az adatvédelmi szempontok figyelembe vételével.

Kapcsolódó irányelvekhttps://kollegium.aeek.hu/Iranyelvek/Index

Gyermek alapellátás Tagozat

Az egészségügyi ellátók feladatairól gyermekek bántalmazásának, elhanyagolásának gyanúja esetén

Gyermekpszichiátria és addiktológia Tagozat

A gyermekkori hangulatzavarok diagnosztikájáról és ellátásáról – mellékletben Ajánlások háziorvosoknak, gyermekorvosoknak, iskolaorvosoknak A gyermek- és serdülőkori hangulatzavarok felismerése, kezelése és utánkövetése

A gyermekkori szorongásos zavaról ellátásáról

Gyermek és fiatalkorúak kóros szerhasználata

Összeállította: Dr. Mezei Éva iskolaorvos 2020.12.09. Fodor József Iskolaegészségügyi Társaság


Bejelentkezés




Adó 1%

Adó 1%-nak felajánlása

Kedves Tagtársaink, kedves Támogatóink!

A Fodor József Iskolaegészségügyi Társaság köszönetét fejezi ki mindazoknak, akik segítették eddigi tevékenységünket adójuk 1 %-nak felajánlásával.

Amennyiben lehetőségük van rá, kérjük idén is támogassák személyi jövedelemadójuk 1%-ával a Fodor József Iskolaegészségügyi Társaság tevékenységét!

Támogatásuk esetén kérjük a következő adószámot jelöljék meg adóbevallásukon:

Adószámunk: 19000266 - 1 - 43

Köszönettel: A Fodor József Iskola-egészségügyi Társaság vezetősége



Elérhetőségek

Elnök: Dr. Brunner Péter
Főtitkár: Dr. Mezei Éva
Székhely: 1096 Budapest, Nagyvárad tér 2.
Levelezési cím: 3300 Eger, Farkasvölgy u. 53.
Tel.: 06-70-212-61-76
E-mail: fjit@fjit.hu
logo

Naptár

2024. május
h K s c p s v
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031