A COVID19 járvány második hulláma során 2020.november 11-től a középiskolák digitális oktatásra tértek át. Az iskola-egészségügyi szolgálat a megváltozott körülmények között digitális oktatásban részesülő középiskolások esetében lehetősége van telemedicinális ellátást nyújtani.
A digitális oktatás a serdülők számára kihívást jelenthet, társaikkal kevesebbet tudnak találkozni, többet vannak a családtagjaikkal és megváltozik a megszokott napirendjük. A kamaszok abban az életszakaszban vannak, amikor nagy hangsúlyt fektetnek a szociális kapcsolatokba és a szüleiktől való leválásra. A serdülőkor két fejlesztési területe a szociális készségek, empátia, valamint az identitástudat fejlesztése. Mindkettő a társakkal való interakció révén történik. Néhány serdülő nehezen tudja megérteni, mit is jelent a világjárvány és hogyan befolyásolja a világukat. A digitális oktatás során néhányuknak nehézségeik lehetnek a tananyag elsajátításában, fokozódhat a lemorzsolódás veszélye.
Sokszor hiányosak a család információi a COVID19 fertőzés megelőzéséről, a családban előforduló betegség esetén a szükséges teendőkről, a karanténszabályokról. Előfordulhat, hogy a járványt elbagatellizálják, de az is, hogy túlzottan aggódnak a fertőzés miatt.
Az alacsonyabb jövedelmű családokban a stressz szintje magasabb, mert nagyobb mértékben érinti őket az élelmiszer bizonytalanság, a lakhatási instabilitás, a család jövedelmének elvesztése, valamint magasabb a betegség és a halálozás aránya. Előfordulhat, hogy nincs megfelelő informatikai ellátottságuk a digitális oktatáshoz. [1]
A családtagokkal töltött több idő erősítheti is az összetartozást, ugyanakkor fokozhatja is a konfliktusokat. Még nagyobb kockázatnak vannak kitéve azok a serdülők, akik olyan háztartásokban élnek, ahol bántalmazás, erőszak van, gyakoribb lehet a drogfogyasztás, nem kívánt terhesség. [2]
A krónikus betegséggel élők nehezebben juthatnak egészségügyi ellátáshoz, a megváltozott napirend is jelentős hatással lehet az egészségükre, mint pl. megváltozott táplálkozás, mozgási szokások.
Mit tehet az iskola-egészségügy a serdülők egészségének és jóllétének támogatására a digitális oktatás alatt?
Az iskola-egészségügyi ellátásra fordított időtől függően az iskolaorvosoknak és az iskolavédőnőknek különböző lehetőségeik lehetnek az ellátásra. Az alábbiakban összefoglaltuk a lehetséges támogatási formákat, ezekből a javaslatokból a szolgáltatók lehetőségeikhez mérten meríthetnek.
Figyelembe véve a telemedicinális ellátást szabályozó 157/2020. (IV. 29.) Korm. rendeletet középiskolások számára távoktatás idején az általános prevenció részeként az alábbi iskola-egészségügyi támogatásokat javasoljuk:
- Juttassunk el a COVID-19 járvánnyal kapcsolatos tájékoztatókat a szülőkhöz, serdülőkhöz pedagógusokhoz:
[1] THE IMPACT OF THE COVID-19 PANDEMIC ON ADOLESCENTS
Faculty experts from the Johns Hopkins Center for Adolescent Health discuss the challenges faced by adolescents during the coronavirus pandemic https://hub.jhu.edu/2020/05/11/covid-19-and-adolescents/
[2] Adverse consequences of school closures https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/consequences
- Szülőknek, gondviselőknek: COVID-19 döntési folyamat gyermekek esetén Készítette: Tordas D, Bogdányi K. MGYT
- Karanténban a család. Készítette: Krászi É., Onozó B, Erlaky H, Sütő A. Biztos kezek Alapellátó Gyermekorvosok Tudományos Társasága
- Ajánlhatunk megbízható információforrásokat, linkeket
- Tájékoztató oldal a koronavírusról
- Nemzeti Népegészségügyi Központ- Koronavírus Tájékoztató, eljárásrend
- facebook – Koronavírus (COVID-19) Tájékoztatási Központ https://www.facebook.com/coronavirus_info/?page_source=bookmark
- Adjunk praktikus tanácsokat a szülőknek arról, hogyan segítsék serdülő gyermekük mentális egészségét a járvány ideje alatt.
- Kamaszokkal otthon- Tippek, hogy könnyen átvészeljék a járványveszély időszakát
Készítették: Erlaky H, Szalóczi B, Kutas K. http://gyermekorvostarsasag.hu/hirek.aspx?&nid=100043&cid=440
- Tájékoztató kiadványok, videók, honlapok megosztásával segítsük a serdülőket az egészséges életmód fenntartásában és a mentális egészség megőrzésében.
- Tini vagyok
http://www.tinivagyok.hu/temak/mainpage/0
- Érzelmi egészség
- Gondoskodás az érzelmi egészségedről
https://www.facebook.com/emotional_health/core_tips
- Kábítószerhasználat kezelése
https://www.facebook.com/emotional_health/substance_use
- Tájékoztató gyermekek és szülők részére a szerhasználathoz és egyéb addiktív zavarokhoz kapcsolódóan – A gyermek és fiatalkorúak kóros szerhasználata – szakmai irányelv melléklete https://kollegium.aeek.hu/Iranyelvek/Index
- Hangulatzavarokról serdülőknek – irányelv melléklete https://kollegium.aeek.hu/Iranyelvek/Index
- Szorongásos zavarokról serdülőknek – irányelv melléklete https://kollegium.aeek.hu/Iranyelvek/Index
- Támogassuk a szülőket a felmerülő problémák megoldásában.
- Érzelmi egészség
- Vigyázz magadra szülőként!
https://www.facebook.com/emotional_health/parenting_covid
- Hogyan birkózhatsz meg a pénzügyek miatti stresszel?
https://www.facebook.com/emotional_health/core_tips
- A gyász és a veszteség kezelése
- https://www.facebook.com/emotional_health/grief_and_loss
- Családon belüli bántalmazás
- NŐK A NŐKÉRT EGYÜTT AZ ERŐSZAK ELLEN EGYESÜLET (NANE) kiadványai https://nane.hu/kiadvanyok/
- Bántalmazást szenvedő ismerős támogatása https://www.facebook.com/coronavirus_info/tip_dvfdfsd
- Családon belüli bántalmazás
https://www.facebook.com/coronavirus_info/tip_dvcsjfm
- Tájékoztató gyermekek és szülők részére a szerhasználathoz és egyéb addiktív zavarokhoz kapcsolódóan – A gyermek és fiatalkorúak kóros szerhasználata – szakmai irányelv melléklete https://kollegium.aeek.hu/Iranyelvek/Index
- Szorongásos zavarokról szülőknek – a gyermekkori szorongásos zavarok ellátásáról –szakmai irányelv melléklete https://kollegium.aeek.hu/Iranyelvek/Index
- Gyermek és serdülőkori hangulatzavarokról szülőknek – irányelv melléklete https://kollegium.aeek.hu/Iranyelvek/Index
- Informáljuk a szülőket, serdülőket a különböző problémák esetén igénybe vehető helyi ill. országos hatókörű konzultációs lehetőségek módjáról, mint pl. iskolaorvos, iskolavédőnő, iskolapszichológus, iskolai szociális segítő, gyermekjóléti szolgálat, szenvedélybeteg segítő szolgálat, krízisvonal, lelki telefonsegély szolgálat elérhetősége.
- Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány – ingyenesen hívható
Lelkisegély- vonal: 116-111
Segélyvonal a bántalmazott és eltűnt gyermekekért: 116-000
https://interaktiv.kek-vonal.hu/index.php/hu/
- Lelki Elsősegély Telefonszolgálat – ingyenesen hívható
0-24h hívható segélyszám, ha telefonálni szeretne: 116-123, 06 80 810-600
E-mail: sos116123@gmail.com
- Különböző témákban egészségfejlesztési célú oktató anyagokat, kiadványokat juttathatunk el elektronikusan a diákokhoz, szülőkhöz.
- Osztályoknak, csoportoknak egészségnevelő foglalkozást, beszélgetéseket lehet tartani videokonferencia segítségével pl. Zoom használatával előre meghirdetett vagy megbeszélt időpontokban.
A célzott prevenció részeként az alábbi támogatásokat javasoljuk:
- Vegyük fel a kapcsolatot a szomatomentális okból fokozott gondozást igénylő serdülőkkel és szüleikkel, mérjük fel a támogatási szükségleteiket, s nyújtsunk célzott segítséget. Különösen a biztonságos családi körülmények, a megfelelő táplálkozás, rendszeres testmozgás, megfelelő gyógyszerszedés témáit járjuk körül. Az egyes gondozási csoportok esetén gyűjtsünk internetes oktatóanyagokat, videókat és továbbítsuk a diákoknak.
- Ajánljuk fel az egyéni telefonos vagy videotelefonos konzultáció lehetőségét.
- A pszichoszociálisan, az életmód vagy magatartás miatt veszélyeztetett tanulókat fokozottan gondozzuk távkonzultációval, a szülőkkel, pedagógussal, szociális segítővel történő együttműködéssel, sz.e.éljünk a gyermekjóléti jelzés lehetőségével.
- A járványveszély időszakában gyakoribbá válhatnak a mentális problémák, veszélyeztetettség gyanúja esetén javasolt az SDQ kérdőv, ill. depresszió gyanú esetén a rövidített depresszió kérdőív kitöltetése és kiértékelése, sz. e. szakemberhez irányítás.
A szülőkkel, serdülőkkel történő kapcsolatfelvétel módja:
Javasoljuk az osztályfőnökökkel történő konzultációt a szülőkkel, serdülőkkel történő már bevált elektronikus kapcsolattartási formákról: milyen felületeket, programokat használnak, ismernek, és érdemes ehhez igazodva megtalálni a kapcsolattartás optimális módját.
Az általános prevenció részeként összekészített dokumentumokat csoportoknak ill. több tanulónak is el lehet egyszerre küldeni, mivel nem tartalmaz személyes információt. Egy alkalommal csak egy-két dokumentumot küldjünk, ne árasszuk el őket információkkal, mert az megterhelő és nem érnénk célt vele.
Egyéni tanácsadás, gondozás esetén a személyes kapcsolatfelvétel javasolt az adatvédelmi szempontok figyelembe vételével.
Kapcsolódó irányelvek – https://kollegium.aeek.hu/Iranyelvek/Index
Gyermek alapellátás Tagozat
Az egészségügyi ellátók feladatairól gyermekek bántalmazásának, elhanyagolásának gyanúja esetén
Gyermekpszichiátria és addiktológia Tagozat
A gyermekkori hangulatzavarok diagnosztikájáról és ellátásáról – mellékletben Ajánlások háziorvosoknak, gyermekorvosoknak, iskolaorvosoknak A gyermek- és serdülőkori hangulatzavarok felismerése, kezelése és utánkövetése
A gyermekkori szorongásos zavaról ellátásáról
Gyermek és fiatalkorúak kóros szerhasználata
Összeállította: Dr. Mezei Éva iskolaorvos 2020.12.09. Fodor József Iskolaegészségügyi Társaság